Hrvoje Turković: ZNANSTVENA MONOGRAFIJA AUTONOMNE VRIJEDNOSTI / Goran Rem

15. svibnja 2024. | Tekuća kritika
Slika

Goran REM: Film hrvatskoga romana, Društvo hrvatskih književnika – ogranak slavonsko-baranjsko-srijemski, Osijek, 2021., 422 str.

 

Izvedbeno i provedbeno izvoran

Rukopis Remove knjige je transkript usmeno izgovorenih predavanja prilagođenih posebnom (kriznom) razdoblju prelaska nastave iz predavaoničke u internetsku, nastavu „na daljinu“. Autor je nastavu držao izravnom usmenim izlaganjem uz istodobno projiciranje izabranih filmova iz povijesti i suvremenosti filma (Wieneov Kabinet doktora Caligarija kao „teoriju“ Avangarde 1914. – 1928. /Novovjeki dječak, Crveni ocean, Oluja na Pacifiku, Zlatni mladić, Majka/, Wellesovog Građanina Kanea kao „teoriju“ Moderniteta 1928. – 1952. /romani: Povratak Filipa Latinovicza, Sam čovjek, Na rubu pameti, Hrast i Djeca božja/, Vrdoljakov Kiklop kao „teoriju“ druge Moderne 1952. – 1968. /Kiklop, Divotu prašine, Proljeća Ivana Galeba, Kratki izlet te Mirisi, zlato i tamjan/, Wendersov Pariz, Teksas kao „teoriju“ Postmoderne 1968. – 1990. /Bolja polovica hrabrosti, Snijeg u Heidelbergu, Večernji akt, Polovnjak, Bijeli klaun/ te Peterlićev Slučajni život kao „teoriju“ Postmoderniteta 1991. – 2019. /Priče iz Vukovara, Nabukodonozor, Balade o Josipu, Zašto sam vam lagala, Drenje/).

Rad je izvedbeno i provedbeno izvoran, jer je pronašao stimulativnu metodu kako akutnu izolacijsku situaciju izazvanu koronavirusom i zabranom dvoranske nastave pretvoriti u prednost inventivnim pronalaženjem svježeg interpretacijskog pristupa hrvatskome romanu uz primjenu tehnoloških pogodnosti internetskog kontakta uživo. Naime, inaugurirao je intermedijski pristup povijesti hrvatskog romana, osvjetljavajući i indvidualna djela, ali i stilske formacije time što je povlačio paralele s filmsko-povijesnim vizurama, stilsko-povijesnim i specifičnim društveno-povijesnim kontekstima, te odgovarajućim književno- i filmsko-teorijskim i interpretacijskim pristupima. K tome, rad je u nas – koliko znam – potpuno izvoran i nakladnički, jer nije mi poznata praksa da se uživo izvedena predavanja zajedno s probranim razgovorima sa studentima transkribira (zahvaljujući inicijativi studenata) u knjižno izdanje koje čuva spontani tijek predavanja i odvijanja nastave, svjedočeći o retoričko-predavačkom stilu autora, uz istodobno svjedočanstvo njegove poticajnosti za studente.

Znanstvena i kulturalna relevantnost djela

Rad se temelji na važnim intermedijskim istraživanjima i interpretacijskim iskustvima suvremenog znanstvenog proučavanja književnosti i filma. Crpi poticaj u novijoj tzv. filmozofskoj orijentaciji koja u filmovima nalazi različite tipove oblikovanja misaonog (filozofskog) odnosa prema svijetu i samome filmu, što se manifestira i na tematskom, i na strukturno-izlagačkom, stilskom planu, a što je izrazito srodno i povezivo s duže prisutnim takvim pristupima književnosti, osobito romanima. Ovo posljednje radi Goran Rem u svojim predavanjima: otkriva i prati paralelne motive i stilske pristupe u romanima hrvatske književnosti te svjetskog i domaćeg filma, utvrđuje povezanosti i rječite razlike u povijesno-kulturnim, psihosocijalnim i stilskim rješenjima u stilskim periodima hrvatskog romana i onodobnog filma, osvjetljavajući svaku od tih tradicija iz zajedničke kulturološke vizure, ali i iz specifičnih perspektiva svake od tih tradicija.

Ciljne skupine djelu su studenti kroatistike, komparatistike, umjetnosti, širokog prostora humanističkih i društvenih studija, također i znanstvenici tih područja, posebno povijesti, teorije, stilistike svih vrsta umjetnosti, a također i sofisticirani čitatelji književnosti.

Rukopis sadrži i podatak o okolnostima nastanka tijekom ožujka, travnja i svibnja 2020., pa je stoga i dokument komunikacijskog rješenja kojim se nastava o umjetnosti riječi održava i kada ponestane konvencionalnih studijskih oslonaca, te može biti poticajnim primjerom za razvoj sveučilišne nastave. Iskorištena je moderna tehnologija, uz demonstraciju njezinih didaktičkih mogućnosti, njezina poticaja predavačima za kreativno koncipiranje nastave. Potvrda djelotvornosti pristupa jesu i aktivne diskusije u studijskim videogrupama koje je predavač organizirao uz svako predavanje, a čije je izabrane rezultate autor priložio svakom predavanju. Potvrda inspirativnosti takva koncipiranja nastave leži u podatku da su studenti samoinicijativno svojem profesoru poslali prijepise njegovih videopredavanja uz prijepise svojih diskusija, budući da im je on preliminarno javio kako im neće čitati nikakav napisan tekst, nego će ta video-predavanja biti izravno predavačko-usmeno kreirana. Osigurali su si tako zapis spontanog modela žive nastave, ali omogućili i ovu knjigu koja svjedoči o tom procesu, bivajući ujedno i važan znanstveni prilog proučavanju književnosti i filma.

Analitičko-sintetički – multidisciplinaran – autorov pristup prikladno se oslanjao na vrijedne znanstvene pristupe nadasve domaće te inozemne književne i filmske naratologije, filmologije, svjetske mediologije, stilističkih pristupa u hrvatskoj humanistici, te u povijesti hrvatskog romana. 

Kako autorov predavački pristup traži disciplinarno višestruka i strukturno višerazinska povezivanja, on to čini s inspirativnim uočavanjem simptomatskih pojedinosti u proučavanim djelima i njihovim uklapanjem u zgusnuto asocijativni interpretacijski svemir, ostvarujući sugestivnu sintezu.

Autor prevladavajuće rabi nazivlje koje je uspostavljeno u domaćoj i svjetskoj humanističkoj znanosti, a dijelom donosi i vlastita terminološka rješenja koje traži njegov interpretacijski pristup.

Znanstveni doprinos djela razabire se već iz napomena o izvornosti i znanstvenoj relevantnosti djela. No glavna je inovativnost u intermedijskom pristupu koji demonstrira i otvara intrigantne perspektive interpretaciji hrvatskog romana, ali i svjetskog i domaćeg filma, te je tako prinosom i kroatistici i domaćoj filmologiji.

Autonomna vrijednost djela

Knjiga Gorana Rema nije samo sveučilišni udžbenik nego prije svega znanstvena je monografija autonomne vrijednosti, no uz to je i paradigmatskim primjerom inovativne predavačke metode u novomedijskom okružju.

 

(Hrvoje Turković © IO DHK)

Podijelite članak